MagyarTech

Ez az oldal azért jött létre, hogy könnyebben megértsétek a dolgokat a mai elektronikai világban. Kevés magyar oldal van ahol utánna nézhetnénk a dolgoknak. Mi megpróbáljuk minnél egyszerübben megértetni veletek ezeket a dolgokat. Ha van valami kérdésetek akkor nyugodtan írjatok nekünk és mi megpróbálunk egy jó megoldást találni.

Friss topikok

Címkék

#2048 (1) #8.1 (1) #alaplap (1) #asus (1) #beats (1) #blackberry (1) #Blackmagic (1) #build (1) #Canon (1) #Hívásrögzítő (1) #hp (1) #htc (2) #iphone (1) #lenovo (1) #lg (1) #logitech (1) #m8 (1) #MagicLanternML (1) #mkbhd (1) #newblog (5) #news (1) #nikon (2) #nokia (1) #note (1) #note3 (1) #one (1) #pc (1) #photo (2) #photomaking (3) #s5 (1) #samsung (5) #studio (1) #swype (1) #timelapse (1) #whatsapp (1) #windows (1) Címkefelhő

A fotózás alapjai kezdöknek 1.rész

2014.02.23. 10:21 Vida Benjamin Roland

Megvan végre a vadi új digitális fényképezőgéped, mégsem lettek jobbak a fotóid?

Nem igazodsz el a rengeteg beállítási lehetőség között?
Hát laikusok szerint a fotózás annyi hogy céloz és kattint. Pedig ennél sokkal több, mára művészeti és tudományi ágazattá fejlődött.

Ahhoz hogy valaki szép képeket készítsen, komponáljon nem elég kattogtatni, itt tanulni is kell kicsit.

Ezen az oldalon segítséget kaphatsz! A digitális fényképezés alapjait megismerve immár kihasználhatod a kamerád tudását!

A technika önmagában kevés egy jó fotóhoz, de a digitális fényképezés több a precizitást igényel, mint az analóg fotográfia.
Nézzük, mik azok az alapvető fogalmak, amikkel tisztában kell lenni, ha a gépünket már ismerjük, de még mindig nem érjük el a kívánt eredményt.

Alapfogalmak

A helyes exponálás

A jól exponált kép elkészítéséhez három paramétert kell megfelelően átgondoltan beállítani. Ezek közül kettő, a záridő (zársebesség) és a rekesz (blende), valamint az érzékenység (fényérzékenység ISO)

Mindegyik paraméter állítása valamit rontani, vagy javítani fog a képen, a jó fotós tudja, hogy a kész képen az milyen hatású lesz.

Blende

Az objektívek lencserendszerébe fényrekeszt, más néven blendét építenek a gyártók. A blendeszerkezettel az adott objektíven áthaladó fény mennyisége szabályozható.
A blendenyílás méretét rekeszszámok jelölik a digitális fényképezőgépeken. A szabvány blendeértékeken kívül 1/2 illetve 1/3 fényérték léptékekben köztes értékeket is meghatározhatunk. A szabvány blendeértékek a következők: 1; 1,4: 2; 2,8; 4; 5,6; 8; 11; 16; 22; 32; 45. lásd 1.ábra

1.ábraImage

 A legkisebb blendeszám esetén a legnagyobb, a legmagasabb esetén a legszűkebb a blendenyílás átmérője

A blendenyílás mérete befolyásolja a mélységélességet. Nyitott blendénél a mélységélesség kisebb. Ahogy szűkül a nyílás, úgy nő a mélységélesség. Az objektívek jellegzetes tulajdonsága, hogy közepes rekeszállásnál - kompakt gépeknél általában f/5,6, cserélhető objektíveknél általában f/11 körül - vetíti a legrészletesebb, leghibátlanabb képet. Persze ezért jelentős fénymennyiséget kell feláldoznunk, és a megnövekedett mélységélesség sem mindig előnyös.

Mi a mélységélesség?

A fényképezőgép objektívje csak azokat a tárgyakat rajzolja ki élesen a szenzorra, amelyek egy adott távolságban vannak. Ami ennél közelebb vagy távolabb esik, életlenül látszik. Tehát az élességnek van bizonyos térbeli mélysége. Ezt a jelenséget mélységélességnek nevezzük. Itt megtalálható egy mélységélesség kalkulátor.

Az élesség mélysége nem mindig egyforma. A gyakorlatban a mélységélesség, függ:
1. az objektív gyújtótávolságától: nagyobb gyújtótávolság kisebb mélységélességet eredményez, fordítottan arányos.
2. a beállított élesség távolságától,
3. a rekesznyílástól (blende), nagyobb blende kisebb mélységélességgel jár,
4. a tárgytávolságtól
5. az érzékelő méretétől, az érzékelő méretével a mélységélesség fordítottan arányos Image

Minél nagyobb az objektívünk fizikai gyújtótávolsága, annál kisebb mélységélességet kapunk (azonos rekesz és távolság esetén). Például egy 20 mm-es, nagy látószögű      objektívnél 5,6 rekesznyílásnál a távolságot 2 méterre állítva, kb. 1,2 métertől a végtelenig minden éles lesz. Egy 300 mm-es teleobjektívvel a 2 méter távolságra lévő modell arcát fényképezve, az élességet a szemére állítva, már a füle sem lesz teljesen éles.

Az élesség mélysége a beállított síktól előre és hátra különböző mértékű. A fényképezőgép irányában csak fele olyan kiterjedésű, mint a géptől távolodva. Ha az a célunk, hogy két különböző távolságban lévő motívum éles legyen (kiterjedjen rájuk a mélységélesség), akkor értelemszerűen az élességet a kettő közé kell beállítani.

A mélységélesség az a sáv, amely egy fényképen az élesen megjelenő részt foglalja magába

Tájfotózás alkalmával a kompozíció megkívánja, hogy a tőlünk 10 méterre lévő fa és a háttérben úszó felhők is egyaránt élesek legyenek. Ekkor fényképezőgép beállításával elérhető, hogy az elfogadható élesség a fotóstól számítva 6 métertől kezdődjön és tartson a végtelenig.

Zársebesség (záridő, megvilágítási idő)

Az expozíció legegyszerűbb paramétere. Két dolog függ tőle: az érzékelőre jutó fény mennyisége, illetve a rögzítés idejének hossza, ami mozgó téma és hosszabb idő esetén elmosódott formákat eredményezhet.

 Image

Fényérzékenység(ISO)

A fényérzékenység: a záridővel fordított arányosságban áll az expozíció szempontjából, vagyis kétszer akkora ISO-értékhez fele akkora záridő tartozik (feltéve, hogy ugyanolyan megvilágítottság elérése a cél).

A digitális gépeknek a fényérzékenysége megváltoztatható, ezzel lehetőséget adva arra, hogy bizonyos keretek között ugyan, de eltérő fénymennyiség mellett is használhassuk ugyanazt a blende és zársebesség kombinációt, mindvégig helyes expozíciós értéket kapva. Hátránya a képzaj.

Az érzékenység növelésével nő a zaj, ami nem jó. Vagyis az ISO értéket próbáljuk a lehető legkisebb értéken tartani úgy, hogy a záridő és a rekesz megfelelőek legyenek. Ettől függetlenül ne féljünk, hiszen egy jó kép esetén a zaj lehet elfogadható, hiszen alapvetően minden érzékelő termel egy bizonyos mennyiségű képzajt, a gond csak akkor kezdődik, ha ezek az így született képpontok intenzívebbek az érzékelt képpontoknál.

Image

  ISO 100 és ISO 1600

Következő rész

A cikk még nem ért véget…

A következö cikk a Fehéregyensúlyrol,és a Bemozdulásrol fog szólni…

A bejegyzés trackback címe:

https://magyartech.blog.hu/api/trackback/id/tr775931829

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.